(November 17, Colombo, Sri Lanka Guardian) කොළඹ නගර සභාව මුදල් පරිපාලනයේදී නිසි කළමනාකරණයකින් තොරව කටයුතු කරන බව ප්රායෝගිකව ඒ දෙස බැලුවිටත්, රජයේ විගණනකාධිපති වාර්ථාවට අනුවත්, පෙනී යයි. ඉන්ධන හා රථ වාහන පරිපාලනයේ දී පමණක් නොව විශේෂයෙන්ම පුද්ගලික අංශයට කොන්ත්රාත් පිරිනැමීමේ දී හා බේරුම්කරන නීතිමය කි්රයා කලාපයේ දී හා මිල දී ගැනීෙමි දී බදු ගෙවන ජනතාවගේ මුදල් විශාල වශයෙන් අයථා ලෙස සහ අවිදිමත් ලෙස පරිහරණය කරන බව පෙනේ. මොවුන් සිය මූල්ය පරිපාලන කි්රයාකලාපයේ දී ටෙන්ඩර් පටිපාටිය මුදල් රෙගුලාසි සහ ආයතන සංග්රහය හෝ නිතිය ගැන කිසිදු තැකීමක් නොකරනු බව පෙනේ.
නගර සභාවේ හිටපු මුදල් භාණ්ඩාගාරිකතුමාට අනුව 2008 මූල්ය තත්ත්වය පිළිබඳ හා බැංකු අයිරාව පිළිබඳව සළකා බැලීමේ දී නගර සභාව තුළ උද්ගතව ඇති උග්ර මුල්ය අර්බුදය අපට අවබෝධ කර ගත හැකිය.
නගර සභාවට ලබාගත හැකි උපරිම බැංකු අයිරා මුදල රු. 583,000,000. 00
2007/12/20 දිනට ලබාගෙන ඇති බැංකු අයිරාව රු. 669,635,789. 00
වැඩිපුර ලබාගෙන ඇති බැංකු අයිරාව රු. 86 130 789. 00
එසේම වසර 2008 වන විට අපේකෂිත ආදායම හා වියදම සළකා බැලීමේ දී එහි අතිරික්තයක් සඳහන් වුවද අපේකෂිත ආදායම් නොලැබීමත් වියදම් පියවීම සඳහා ඉහත අයුරින් බැංකු අයිරාවක් ලබාගැනීමක් මත නගර සභාව සීඝ්රයෙන් ඇද වැටෙමින් පවතින උග්ර මුල්ය අර්බුදය තවදුරටත් අපට අවබෝධ කර ගත හැකිය.
කොළඹ මහ නගර සභාවේ වාර්ෂික ආදායම රු. 5 729 459 453. 00
කොළඹ මහ නගර සභාවේ වාර්ෂික වියදම රු. 5 727 514 000. 00
අතිරික්තය රු. 1 939 000. 00
(ඉහත සඳහන් අපේකෂිත ආදායම වසර අවසානයේ ගණනය කිරීමේදී ලැබී නැති බව පසුගිය අයවැය ලේඛනයන් තුළින් පැහැදිලි වේ. එහෙයින් වියදම් පියවීම සඳහා සෑම වසරකම ඉහත සඳහන් අයුරින් බැංකු අයිරාව සීමාව ඉක්මවා ලබා ගැනීමට නගර සභාවට සිදුවෙයි.)
අයථා ටෙන්ඩර් පටිපාටිය
කොළඹ මහ නගර සභාව විසින් නගර සභා බල ප්රදේශයේ පරිපාලනයේ පහසුව උදෙසා කලාප 5 කට ඛෙදා කසළ කළමනාකරණය වෙනුවෙන් දිස්ති්රක් කාර්යාල 06 ක් පිහිටුවා ඇත. ඒ අනුව දිස්ති්රක් කාර්යාල 2 බී, 3 සහ 4 යන ප්රදේශ සඳහා කැඳවන ලද 2008 / 2009 වර්ෂයේ ඝණ අපද්රව්ය කළමනාකරණ සේවය (කසළ හැර) එකතු කිරීමේ ටෙන්ඩරයන් සම්බන්ධව අවධානය යොමු කරමි.
2008 ක් වූ ජුනි මස 30 වන දින ඩේලි නිවුස් සහ 2008 ක් වූ ජුලි මස 01 වන දින ලංකාදීප පුවත්පත් දැන්වීම් මගින් ටෙන්ඩර් කැඳවා ඇති නමුත් ටෙන්ඩර් පටිපාටියට අනුකූලව එය රජයේ ගැසට් පත්රයේ පලකර නොමැත.
නගර සභාවේ නිලධාරීන් විසින් සකසන ලද ටෙන්ඩර් ලේඛණයන්ට අනුකුලව ටෙන්ඩර්කරුවන් විසින් ටෙන්ඩර් ඉදිරිපත් කර ඇති අතර එකී ටෙන්ඩර් ලියවිලි ඇගයීම් කමිටුව, ඇගයීම් කොට සකස් කරන ලද වාර්ථාව වර්ෂ 2008 ජුලි මස 21 වන දින නියෝජ්ය නාගරික කොමසාරිස් විසින් නාගරික භාණ්ඩාගාරික සහ නාගරික කොමසාරිස් මගින් 2008 අගෝස්තු මස 18 වන දින නාගරික මන්ති්රවරු සහභාගි වූ මුදල් කාරක සභාවට ඉදිරිපත් කොට ඇත.
එකී වාර්ථාව අනුව දිස්ති්රක් කාර්යාල 03ටම අයත් ටෙන්ඩර් තුනම අබාන්ස් එන්වයර්මන්ටල් සර්වියස් (පුද්ගලික) සමාගමට පිරි නැමීමට නිර්දේශ කර ඇත. එසේ වුවද ඉදිරිපත් වී ඇති ටෙන්ඩර් කරුවන්ගේ මිල ගණන් හා දෙපාර්තමේන්තු තක්සේරුව සැළකිල්ලට ගෙන නොමැත. ඉදිරිපත් වූ ටෙන්ඩර් කරුවන්ගේ මිල ගණන් පහත සඳහන් වේ.
දිස්ති්රක් කාර්යාල 2 බී
අයිතම අංකය අයඳුම්කරු මිල ගණන් රුපියල්
1132/2008 සි/ස බර්න්ස් ටේ්රඩින් 29 28 520.10
(මසකට වැටි සමග)
සිස අබාන්ස් ෙටි්රඩින් සමාගම 37 03 000.00
(මසකට වැටි සමග)
සිි/ස කෙයාර් ක්ලින් සමාගම 40 97 020.88
සි/ස ටාගට් එන්වයර්මන්ට් සමාගම 61 08 800.00
(මසකට වැටි සමග)
ඇගයීම් සඳහා කමිටුවට ප්රමාණවත් කාලයක් ලබාදී නැත.
කරුණු එසේ වුවද දිස්ති්රක් කාර්යාල 2 බී 3 සහ 4 යන ටෙන්ඩර් තුනම ඇගයීම් සඳහා ටෙන්ඩර් කමිටුවට ප්රමාණවත් කාලයක් නොතිබුණ බවත් ඒ සඳහා ලැබුණේ කාර්යාල දින 5 ක් පමණක් බවත් ඔවුන්ගේ ඇගයීම් වාර්ථාවේ ඇමුණුමේ සඳහන් වේ.
එකී කමිටුවේ සභාපති මුදල් කාරක සභාවට දක්වා ඇත්තේ ප්රමාණවත් කාලයක් නොමැති නිසා නිසි ඇගයීමකට ලක් කළ නොහැකි වූ බවයි. (2009/07/31 න් අවසන් වන දිස්ති්රක් කාර්යාල 1 සහ 2 එA ප්රදේශවල කසළ එකතු කිරීම සඳහා කැඳවූ ටෙන්ඩර් මාස තුනක් ගත වී ඇතත් තවම ඇගයීම් කර නොමැත.)
එවන් අවස්ථාවකදී විකල්ප කි්රයාමාර්ගයක් වගකිවයුත්තන් විසින් අනුගමණය කළ යුතු වුවත් එසේ කි්රයාකර නොමැත.
ටෙන්ඩරයක් ඇගයීම සඳහා ටෙන්ඩර් කමිටුවට මසකට නොවැඩි කාලයක් ලබාදිය යුතු බව ටෙන්ඩර් පටිපාටියේ අංක 39 දරණ වගන්තියේ පැහැදිලිව දක්වා ඇත. නමුත් එක් ටෙන්ඩරයක් වෙනුවට, ඇගයීම් කමිටුව ටෙන්ඩර් තුනක් දින පහකදී ඇගයීම් කර වාර්ථාවක් ලබාදී ඇත. මේ අනුව එක් ටෙන්ඩරයක් ඇගයීමට දින 1.7 පමණ වන අතර ලැබී ඇති අයඳුම්පත් 17 න් එක් අයඳුම්පතක් සඳහා ආසන්න වශයෙන් දිනකින් 1/4 ක් යොදවා ඇත. මින් ඔවුන්ගේ වගකීම ටෙන්ඩර් වටිනාකමට සරිලන ලෙස ඉටු කර ඇද්ද යන්නත්, වගකිවයුතු නිළධාරින්ගේ හා පැවැති මුදල් ස්ථාවර කමිටුවේ අදූරදර්ශී හා විශ්වාසනීය භාවයෙන් තොර කි්රයා කලාපයත් හෙලිදරව්වේ.
ඇගයීම් කමිටුව ඉහත කී ටෙන්ඩර් 03 ම අබාන්ස් ආයතනයට පිරිනැමීමට අවශ්ය ඇගයීම් කර ඒ වෙනුවෙන් මුදල් කාරක සභාවේ පෙනී සිට ඇත. එම කි්රයාව මොනතරම් වගකීමෙන් තොරද යන්න ඉහත කී දිස්ති්රක් කාර්යාල 3 සඳහා 2004 වර්ෂයේ දී වසර 4 ක් සඳහා ප්රධානය කරන ලද ටෙන්ඩර්යේ 2007 වර්ෂය වෙනුවෙන් මසකට ගෙවන ලද මිල ගණන් හා 2008 වසරේ කැඳවූ වසරක් සඳහා වූ ටෙන්ඩරයේ මාසිකව වන මිල ගණන් සැසිදීෙමිදී කරුණු වඩාත් පැහැදිලි වේ.
දිසා කාර්යාලය 2007 මිල ගණන් මසකට රුපියල් 2008 මිල ගණන් මසකට රුපියල් 2007 ට වඩා වැඩි මුදල වැඩි වූ මුදලේ ප්රතිශතය
2 බී 21 36 658.17 37 03 000රැ- 15 16 341ග9 73්ර
3 21 66 335.98 38 18 000රැ- 16 51 664ග10 76්ර
4 16 11 712.09 34 97 150රැ- 16 85 438රැ- 117්ර
එකතුව
මෙහි අවසානයේ ප්රතිපලය වුයේ ටෙන්ඩරය පිරිනැමීමට තෝරාගත් ආයතනයට ඊට පෙර වසරේ යෝජිත ටෙන්ඩරය බලගැනAවූ ආයතනයට නගර සභාව විසින් ගෙවන ලද මිලට වඩා පිළිවෙලින් 73්රල 76්ර සහ 117්ර වශයෙන් ඉතා අධික මිලකට ටෙන්ඩරය පිරිනැමීමයි.
ටෙන්ඩර් පටිපාටියේ 127.2 අනුෙජ්දය යටතේ සඳහන් වන්නේ දෙපාර්තමේන්තු ඇස්තමේන්තුවට වඩා 30්ර ඉක්මයන්නේ නම් ටෙන්ඩර්ය ප්රතිෙකෂ්පකර නැවත ටෙන්ඩර් කැඳවිය යුතු බවය.
ටෙන්ඩර් ඉදිරිපත් කිරීමේ දී මූලික හරයන්ට පටහැනි නොවන්නේ නම් ටෙන්ඩර් කරුවන්ගේ ටෙන්ඩර්පත්වල ඇති වන්නා වූ සු`ඵ අඩුපාඩු නිවැරදි කර ගැනීමට අවස්ථාවක් දිය යුතු යැයි ටෙන්ඩර් පටිපාටියේ සඳහන් වුවද එය නොසළකා හැරීමෙන් ඉහත සඳහන් අධික මිලකට ටෙන්ඩර් ප්රධානය කරන ලද්දේ අඩු මිල ගණන් ඉදිරිපත් කළ ටෙන්ඩර්කරුවන් නුසුදුස්සන් කරමිනි.
ෆ මෙම කි්රයාව ඉහත සඳහන් කළ අයුරින් සමිපුර්ණයෙන්ම රජයේ ටෙන්ඩර් පටිපාටිය හා මුදල් රෙගුලාසි මෙන්ම නිලධාරීන්ගේ වගකීම් සඳහන් වන ආයතන සංග්රහයේ රෙගුලාසි ද සම්පුර්ණයෙන්ම නොසළකා කි්රයාකිරීමකි.
ෆ ටෙන්ඩර් පටිපාටියේ අංක 127.2 උල්ලංගණය කරමින් ප්රධානය කරන ලද ටෙන්ඩර්ය කි්රයාත්මක කිරීමට භාරගත් ආයතනය අවම වශයෙන් 30 ඇගයීමට යටත්ව දෙපාර්තමේන්තු ඇස්තුෙමින්තුව ඉක්මවා මාසිකව විශාල මුදලක් ලබාගෙන ඇත. -Sri Lanka Guardian
Home »
» කොළඹ මහ නගර සභාවේ මිලියන සිය ගණනින් සිදුවන දූෂණ
Post a Comment